warisan budaya kita

warisan budaya kita

salam ukhwah tuk semua..

i try to make my blog my interesting..so hope i can do it n i can maintainabout my komitmen;)

salam ukhwah tuk semua..

i try to make my blog my interesting..so hope i can do it n i can maintainabout my komitmen;)

Thursday, November 5, 2009

KiSaH BenAR MenGenAI REzeKI!!!!!!!

kepada kawan2 serta mereka yang masih mencari dan menanti pekerjaan, saya harapkan sepanjang kita menanti kita perlulah bersabar dan janganlah kita angkuh dan cemburu akan rezeki yang org disekeliling kita perolehi.. rezeki akan ada cuma lambat atau cepat..lagi satu banyak lah berdoa dan berniat untuk membantu ibu bapa apabila mendapat pekerjaan..
saya juga ingin berkongsi cerita dengan anda semua... sebenarnya saya adalah calon simpanan untuk jawatan pegawai warisan..

selepas saya pulang dari temuduga yang terakhir sebagai jawatan pegawai warisan ini, saya amat yakin yang saya akan dapat kerja ini.. tetapi dugaan menimpa saya apabila saya hanya dapat surat keputusan temuduga yg mengatakan saya hanya calon simpanan.. dan apabila saya tahu, saya amat kecewa sehinggakan saya berputus asa dan berjanji utk tidak mahu memohon sebarang jawatan kerajaan. dan saya pasrah untuk hanya duduk rumah dan saya tak mahu mencari kerja..

kemudian ibu saudara saya telah memujuk saya untuk masuk program Graduate employability Management Scheme anjuran Khazanah Nasional..
dan selepas tiga bulan saya kursus sebagai seorang executive, saya nampak perubahan dalam diri saya..saya berjumpa dengan ramai rakan2 yang sama macam saya dan masih mengangur..
nak dipendekkan cerita,selepas saya attend kursus ini,saya di hantar ke Malaysian Airline System dan selama dua bulan praktikal sebagai executive akhirnya saya dapat surat lapor diri sebagai pegawai warisan.

kesimpulannya di sini, Allah itu maha adil, DIA letakkan nama saya sebagai calon simpanandahulu untuk menguji tahap kesabaran saya dan kepasrahan saya,dan dalam masa yg sama saya diberi lagi peluang untuk menimba ilmu sebagai pemimpin sebelum saya dapat keje pegawai.isaya attend kursus GEMS untuk menjadi seorang pemimpin dan executive yang mempunyai kaliber dan personaliti yang hight class sebagai pemimpin nnti. dalam masa yang sama saya bertemu dengan rakan2 yang senasib dan ramai yang masih mengangur.
so saya doakan untuk mereka yang masih menunggu dan masih mencari kerja, buat lah yg terbaik untuk hidup..jgn sekali2 putus asa...dengan kita sesama manusia, perlulah berbuat baik...AMIN ;0


Biarlah orang bertanam buluh,
Mari kita bertanam padi
usaha perlu bersunguh-sunguh
baru berkat rezeki yang diperolehi

Ayam jantan siayam jalak
Jaguh Siantan nama diberi
Rezeki tidak saya tolak
Musuh tidak saya cari

Jikalau kita bertanam padi
Senanglah makan adik-beradik
Jikalau kita mendapat rezeki

sedekah ikhlas itulah yang terbaik

1 comment:

  1. rezeki untuk kita memang telah ditentukan....cuma antara sabar dan tidak sabar je.....sejarah saya pula lagi unik dan tragis...ada masa mungkin kita boleh berkongsi dan menangis kesedihan dan kegembiraan......terima kasih tuhanku, atas rezeki yg telah Engkau berikan pada kami......

    ReplyDelete