warisan budaya kita

warisan budaya kita

salam ukhwah tuk semua..

i try to make my blog my interesting..so hope i can do it n i can maintainabout my komitmen;)

salam ukhwah tuk semua..

i try to make my blog my interesting..so hope i can do it n i can maintainabout my komitmen;)

Tuesday, July 20, 2010

koleksi puisi dari aku

urmmm...lama bebenor aku idak mengupdate aku punya blog..so hari nie aku tergerak kembali nak palitkan sedikit ceritera atau karya yg aku buat untuk tatapan kowang semua..so hope dapatlah respons dari korang ya.....

Emosi menakluk diri
Langkahan kaki ini
Semakin laju meninggalkan pondok yg dipenuhi dengan suara2 garau
Kotak hijrah itu ku bawak merentasi jalanan yang penuh dengan nodaan
Tetapi mengapakah suara, laungan, sorakkan roh jahat itu semakin kuat di laungkan
Sedangkan sudah jauh aku tinggalkan ia...

Aku terfikir sejenak
Adakah lontaran ucapan itu adalah lontaran yang ikhlas dan penuh kefaktaan???
Yang mana berjaya membuatkan aku terngiang2 dan tertekan...
Atau.......
Suara2 itu adalah suara2 yang meruntun benak hatiku semalam berdasarkan emosi atau accidently?
Setibanya aku di kamar yang penuh dengan ketenangan
Hati dan cuping telinga ku masih terngiang dan terkenang perlakuan semalam...
Putaran waktu penuhku, terus terkenangkan perlakuan itu,
Tidurku sudah terganggu...

Aku sesungguhnya adalah insan yang amat mudah utk meracau dan merencat sekiranya perkara itu disensasikan...
Suara2 itu semakin menganggu dan meyentak ketenanganku....
Emosiku terganggu...
Kelopak mataku mulai mengeluarkan permata-permata yang amat berharga...
Sayangnya ia keluar begitu saja
Disebabakan perlakuan mereka...
Aku amat derita...
Melayan emosi yang tidak sekata

Tetapi mmg benar kata ibuku.....
“kalau mcm mana sekalipun sombong, jahat, angkuh, dan busuk nya hati kita,
Tapi itu hanyalah kepura-puraan dan tidak tercapai di hati,
Kerana lahirnya aku di dunia ini dari rahim yang suci....
Dari didikan yang sejati,
Dari warisan yang berbudi,
Kerana itulah.............
Senyumanku masih menguntum seri,
Walaupun dalam hati,
Luka dan parahnya masih belum terubati......

No comments:

Post a Comment